Thursday, September 28, 2017

A Perfect Match

Mabon Waffle Recipe


Before I share with you my waffle recipe, let me tell you that I will reply to all your comments and emails on my previous post as I usually do... I'm just a little overwhelmed by the number of messages in my inbox that kept pilling up while I tried to work as little as possible on the computer screen to rest my eye. It was really nothing worrying, but I couldn't stand the light for a few days and also my vision was all blurry from the antibiotic drops I had to put in the eye several times a day.

Avant de vous donner ma recette de gaufre, je voulais vous dire que je vais répondre à vos commentaires comme je le fais toujours... J'ai juste pris un retard fou après être restée une dizaine de jours loin de l'ordinateur pour reposer mon oeil. Ce n'était rien de grave, mais la lumière de l'écran était insupportable et ma vision était toute trouble à cause des gouttes antibiotiques.


Last Sunday, I felt like comfort food of some kind was mandatory. It had rained all day and I needed some cheering up. I remembered a recipe I had seen on Sarah's website a while ago, pumpkin spice waffles. I think spices and fall are the perfect match. As usual, I adapted the recipe a little - especially the flour mix and the amount of sugar - but you can see the original recipe here. I thought the waffles were so good I needed to share them with you.

My own flour mix
Dimanch dernier, un bon goûter était nécessaire. Il avait plu toute la journée et j'avais vraiment besoin de quelque chose pour égayer la fin d'après-midi grise. Je me suis souvenu avoir repéré une recette sympa sur le site de Sarah : des gaufres à la citrouille et aux épices. Comme d'habitude, j'ai un peu modifié la recette, surtout pour le mélange de farines et la quantité de sucre, mais vous pouvez voir la version d'origine ici. Le résultat était vraiment bon et j'ai donc décidé de vous en faire profiter.


Here's what you need:
* 2 1/2 cups of gluten free flour mix (my own mix is : 1 cup whole rice flour + 1/2 cup buckwheat flour +  1/2 cup chesnut flour + 1/4 cup potato starch + 1/4 cup corn starch)
* pixie dust (1 tsp flax seeds + 1/2 tsp chia seeds + 1/4 tsp psyllium, ground together)
* 1 Tsp raw sugar
* 2 tsp baking powder
* 1 1/2 tsp ground cinnamon
* 1/2 tsp ground ginger
* 1/4 tsp ground nutmeg
* pinch of salt
* 1 cup butternut puree
* 3 Tsp oil
* 2 cup milk (I used hazelnut milk for added fall flavour)


Voilà ce dont vous avez besoin:
* 2 tasses 1/2 de farine sans gluten (mon mélange est le suivant : 1 tasse de farine de riz complet + 1/2 tasse de sarrasin + 1/2 tasse de châtaigne + 1/4 tasse de fécule de pomme de terre + 1/4 tasse de fécule de maïs)
* poudre de fée (1 cuil. à café de graines de lin + 1/2 cuil. à café de graines de chia + 1/4 cuil. à café de psyllium - le tout moulu au moulin à café)
* 1 cuil. à soupe de sucre brut (rapadura)
* 2 cuil. à café de levure chimique
* 1 cuil. à café 1/2 de cannelle en poudre
* 1/2 cuil. à café de gingembre en poudre
* 1/4 cuil. à café de muscade en poudre
* 1 pincée de sel
* 1 tasse de purée de butternut
* 3 cuil. à soupe d'huile
* 2 tasses de lait (j'ai utilisé du lait de noisette pour faire plus "automne")


Here's what to do:
* Mix all the ingredients in the order they are written above.
* Preheat your waffle iron.
* Pour a good tablespoon into each waffle mold.
* Bake for about five to six minutes.


Voilà ce qu'il faut faire:
* Mélanger les ingrédients dans l'ordre.
* Faire chauffer l'appareil à gaufre.
* Déposer une bonne cuillerée à soupe de pâte dans chaque case.
* Cuire entre cinq et six minutes.


Notes:
* I always make my own flour mix as I find store bought ones have too much starch in them and starch just turns to sugar in the blood to quickly for me.
*  For the same reason, I don't add sugar on my waffles (not even for the picture!), but you can, of course!
* For gluten free waffles, the iron needs to be very hot. I bought an electric one that is powerful enough, but it wasn't easy to find!
* I used butternut puree as I have them growing in my garden, but I guess you can use any squash or pumpkin. You may have noticed my puree wasn't really smooth... I need to change my hand blender before soup season strikes for real! I've had mine since I was a student in Paris, many years ago.


Notes:  
* Je fais toujours mon propre mélange de farine car les mélanges industriels comportent trop de fécule pour moi... Cela se transforme vite en sucre dans le sang et ce n'est pas bon pour moi.
* Pour la même raison, je ne mets pas de sucre glace sur mes gaufres, même pas pour les photos, mais libre à vous de faire la garniture de votre choix.
* Pour des gaufres sans gluten, vous avez besoin d'un appareil qui possède une bonne puissance, c'est ce qui a guidé mon achat pour celui que je possède. Il faut que l'appareil chauffe au maximum si vous ne voulez pas manger de la pâte crue.
* J'ai utilisé de la butternut car c'est ce qui pousse dans mon jardin, mais je pense que n'importe quelle courge fera l'affaire. Ma purée n'était pas très lisse car il faut que je change mon mixer, si possible avant l'arrivée de la saison des soupes ! Le mien date de mes années d'étudiante à Paris, il y a fort longtemps...


If you change the recipe again to your taste, tell us so in the comment to inspire every one!

Si vous changez à votre tour la recette, n'hésitez pas à l'écrire dans les commentaires pour inspirer tout le monde!

See you next time,

A la prochaine fois,

Hasta la proxima,
 

PS1: I had to change the website I used to mark the pictures and I'm still experimenting with the new one... 

PS1 : J'ai dû changer de site pour marquer les photos... Je tâtonne avec le nouveau site pour l'instant... 

PS2:  I'm sharing this recipe with:



27 comments:

  1. I know what you mean about those drops in the eyes. Hope they get better soon. The waffles look good and I never thought of making my own flour. May give it a try. Thank you.

    ReplyDelete
  2. I always change recipes to suit me too - most have too much sugar and salt in them I think. A lot of times I combine flours also so it isn't all white flour so it is more nutritious.

    ReplyDelete
  3. Haven't had a waffle in forever, no waffle iron. We're more pancake people. But I love the size and look of your waffles.

    ReplyDelete
  4. hello Magali, tout cela doit être bien bon, mis comme je ne suis pas très fan de la citrouille ... !!!
    tes photos sont très bien, je suppose que tu as rencontré le même problème que moi avec un certain site de retouches devenu payant ??? lequel as tu pris ? je me perds dans tous les logiciels proposés, et certains sont bien trop compliqués pour moi
    à bientôt
    Odile

    ReplyDelete
  5. coucou Magali
    Une recette gourmande que je vais m'empresser de réaliser mais lorsque je serais dans ma nouvelle maison, j'y aurais de meilleurs produits et surtout je ne serais pas loin de quelques minoteries où je pourrais aller chercher de la farine non trafiquée
    Passe une très belle fin de semaine
    @ bientôt

    ReplyDelete
  6. Love the fire burning in the wood stove!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I acually have to make a fire every Sunday while it's still warm outside so I can open the windows to get rid of the new enamel smell! But it does provide a nice background!

      Delete
  7. These looks delicious. Glad you could treat yourself to a little treat like this. Glad your eye is getting better.
    xoxo
    Kris

    ReplyDelete
  8. it is time for waffles, weather here in Okla. has been cooler, i see you have a toasty fire in your pretty stove.Hope your eye gets better.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Weirdly enough we had a cool first half of the month and it got warmer by the end of September in Brittany!

      Delete
  9. they look delish..an that fire in the background looks warm an toasty..i have a waffle iron i bet it won't get hot enough..i don't really like it..at all..i'll have to go to google an search for a good..
    hope you've had a nice week so far..and have a fabulous weekend.!!

    ReplyDelete
  10. Magali, HELLO! First of all, I love seeing your white fireplace and heater in the background, it looks perfect! And these gauffres are lovely! I so understand about your eye; mine are fine, but so tired since school started. So much work to do and that makes it hard to be creative these days. So glad to see you post!

    ReplyDelete
  11. Magali, I am sorry to see that you are having eye problems. I have missed postings; I got burnt out on my blog and reading 420 a day to keep up with blogging etiquette. I want to congratulate you for all you have accomplished on the house. It is something to be very proud of. You are woman!
    I wish I had that waffle iron. I can't have maple syrup in the morning or I would have a hypoglycemic attack, so I eat pancakes without anything on them. I could have berries on them or something like that.Thanks for bringing up the point about making your own mixes. I used to do that and somehow I got away from it. It is certainly more healthy. Ginene

    ReplyDelete
    Replies
    1. I do believe most store bought flour mix aren't that healthy and now that I've gotten used to it, I don't find it very time consuming to mix flour myself!
      Thanks for all your positive feedback on my work on Cottage.
      Magali

      Delete
  12. yummy recipe.. My son asks me so many time to make waffles for him, sadly I don't have waffle maker.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. I bought mine for a rather cheap price at the local supermarket!

      Delete
  13. Glad to know your eyes are somewhat better.

    I love waffles and have a waffle maker, although it's packed up for a few months.

    Loving your fireplace!

    xxx

    ReplyDelete
  14. Tes gaufres ont l'air vraiment délicieuses. J'espère que tu m'en feras goûter un de ces jours. Et le feu dans ton poêle Jotul donne une allure bien cosy à ton Cottage. Bises
    Mam

    ReplyDelete
  15. Mmmmmmmm! Sounds delicious. I need to try these this weekend.

    ReplyDelete
  16. Been there done that with eye drops and salves, not pleasant! Hope you are better now. Great recipe for the waffles and they look delicious. I haven't made them homemade in a while, I need to pull out the waffle maker for fall..........

    ReplyDelete
  17. The waffles look so good. But, I try and watch my carbs. Lately I haven't been very good. Thanks so much for the recipe.

    Hope your eyes are better now - take care and have a wonderful weekend.

    Mary

    ReplyDelete
  18. quel beau travail sur la première photo : la lueur du poêle, les illustrations d'automne...
    la grisaille du week-end dans le Nord m'a incitée à essayer la recette des gaufres mais en l'adaptant pour un dîner - nous avons donc goûté, après une soupe bien verte de courgettes et poireaux, les gaufres potiron/tomme de brebis : farine de sarrasin, fécule de maïs, purée de "pomme d'or" à la vapeur, graines de lin brun, faisselle de lait de chèvre et une tasse de tomme de brebis coupée en tout petits morceaux - c'est trop bon !!!
    merci Magali pour cette nouvelle recette étonnante ! et bonne semaine à venir
    monique59

    ReplyDelete
  19. The waffles look yummy, but I couldn't take my eyes off that gorgeous woodstove. xo

    ReplyDelete
  20. Pumpkin spice waffles - yum! They look so good. Nice to treat yourself to something yummy once in awhile.

    ReplyDelete
  21. I love seeing your white fireplace and heater in the background, it looks perfect! And these gauffres are lovely! I so understand about your eye; mine are fine, but so tired since school started.

    doctor strange (2016)

    ReplyDelete

It makes me so happy to read your comments! Let me know you stopped by!
J'adore lire vos commentaires. N'hésitez pas à vous joindre à cette discussion multi-lingue.